In mei 2020 heeft de officiële opening plaatsgevonden van de nieuwe R&D en marketing faciliteit van Syngenta in Maasland. De realisatie van deze demokas is tot stand gekomen in een samenwerkingsverband tussen Syngenta en Arjan Bassie (Hortics BV).
De wens van Syngenta was een faciliteit te realiseren met meerdere functies: het testen en selecteren van nieuwe tomatensoorten onder verschillende omstandigheden, het introduceren van nieuwe soorten en het in contact komen met klanten om de marktbehoefte in kaart te kunnen brengen.
Bij AAB werd de uitdaging neergelegd om een ontwerp te maken waar al deze functies samenkomen en te zorgen voor een korte maar haalbare bouwperiode. Projectleider Maik Rodenrijs: ‘De kas van 14.000 m² groot is opgedeeld in vijf teeltafdelingen met een poothoogte van 7 meter waarin verschillende teelttechnieken gebruikt worden. Zo is bijvoorbeeld 1/3e van de kas belicht en 2/3e onbelicht.’ Naast de teeltafdelingen is er een compleet nieuwe waterruimte herrezen, waarin onder andere de receptsilo’s en wateropslagsilo’s zijn opgesteld. Gezien de beperkte werkruimte en de wens om zowel de ketel als de WKK in tact te houden is het bestaande ketelhuis met beleid gedemonteerd en vanaf de bestaande fundering opnieuw opgebouwd.
Tevens is naast de teeltafdelingen een demonstratie- en ontvangstruimte gerealiseerd (480 m²) welke is opengesteld voor bezoek. Vanaf de verdiepingsvloer krijgen bezoekers een uniek inkijkje in de indrukwekkende veredelingswereld van Syngenta. Op de begane grond is het interieur uitgerust met een presentatieruimte, spreek- en kantoorruimtes en de nodige hygiënische voorzieningen. Deze voorzieningen dwingen zowel werknemers als bezoekers om de strikte protocollen na te leven, die cruciaal zijn voor het beschermen van teelt en onderzoek in de kasafdelingen. Voorzieningen die daaraan bijdragen zijn onder andere kleedruimtes, sanitaire blokken, toegangscontrole, gedwongen looproutes en hygiënesluizen in iedere looproute.
De zeer korte bouwperiode liep als een rode draad door het project heen. Pas in week 34 werd aangevangen met de bouw van de staalconstructie. Er moest echter uiterlijk in week 51 gestart worden met planten, om mee te kunnen draaien in cyclus van de teelt en de gewenste onderzoeken!
Dit resteerde in een bouwperiode van slechts 17 weken, waarin alle partijen (kas, scherm, verwarming, water, elektra, grondwerk, beton en teeltgotenleverancier) hun werkzaamheden binnen de gestelde specificaties en onderling afgestemd moesten realiseren. Ondanks de nodige uitdagingen en soms wat geluk, is het een groot compliment naar alle betrokken partijen dat wij samen Tomato Vision naar tevredenheid van onze gezamenlijke opdrachtgever hebben weten te realiseren.
AAB heeft voor dit project het projectmanagement, het ontwerp en de vergunningen mogen verzorgen.